• Google is in Amsterdam voor de rechter gedaagd door 30 Europese mediaorganisaties die een schadevergoeding van ruim 2 miljard euro eisen.
  • De zaak draait om ‘ad tech’, de verschillende technologieën achter online adverteren op de websites van onder meer mediabedrijven.
  • Google zou volgens de bedrijven zijn dominante positie misbruiken door zijn eigen advertentietools te bevoordelen ten opzichte van die van zijn rivalen.
  • Lees ook: De advertentietak van Google toont tekenen van kwetsbaarheid die uiterst zeldzaam zijn

Meer dan dertig Europese mediaorganisaties, waaronder het Belgisch-Nederlandse Mediahuis en DPG Media, dagen Google voor de rechter en eisen een schadevergoeding van ruim 2 miljard euro.

De claim heeft betrekking op “het concurrentiebeperkende gedrag” van de advertentietechnologie van Google, meldt uitgever Sanoma, wat onderdeel is van DPG media. Google zou volgens de bedrijven zijn dominante positie misbruiken door zijn eigen advertentietools te bevoordelen ten opzichte van die van zijn rivalen.

“Met gezonde concurrentie op de markt zouden de mediabedrijven lagere vergoedingen hebben betaald voor de diensten en aanzienlijk hogere inkomsten uit advertenties hebben ontvangen”, stellen de mediabedrijven.

Uitgevers klagen over dominante positie van Google op markt voor online reclame

De zaak draait om ‘ad tech’, de verschillende technologieën achter online adverteren op de websites van onder andere de mediabedrijven. Met Google’s ad tech kunnen verkopers van advertentieruimte, in dit geval de mediabedrijven, makkelijker zien hoeveel ruimte ze kunnen verkopen en de advertenties op hun websites laten draaien.

Google vraagt niet alleen 30 procent van de verdiende advertentie-inkomsten voor het gebruik van z'n tools, het zou volgens de beschuldigingen ook het systeem in z'n voordeel gebruiken en concurrentie onmogelijk maken.

De mediabedrijven, afkomstig uit zeventien Europese landen, hebben samen de claim ingediend om te voorkomen dat er in verschillende landen moet worden geprocedeerd. De rechtszaak is aangespannen bij de rechtbank in Amsterdam. Naar verwachting neemt de zaak enkele jaren in beslag.

Eerder kreeg Google te maken met vergelijkbare juridische procedures in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. In 2021 oordeelde de Franse mededingingsautoriteit dat het bedrijf misbruik had gemaakt van zijn dominante marktpositie. Google kreeg toen een boete opgelegd van 220 miljoen euro.

LEES OOK: Brussel beticht Google van misbruik van dominantie op de advertentiemarkt – een miljardenboete dreigt